Fan ‘e wike kam it berjocht, dat Peter de Koe yn Sleat,
by syn wurk op ‘e de steiger, ferstoarn is.

Ús feriening hat in skipper ferlern!

Op syn eigene wize,  hie syn oanwêzigens in plak yn it fermidden fan ús feriening.
As persoan en as skipper fan pream nûmer 39 “Gepke”, koest yn beiden net om him hinne:
‘hy wie der altyd’.

Ús dielnimming as feriening ‘de Fryske Boerepream’ giet út nei Peter syn famylje en neisten.

 

 

 

Artikel Leeuwarder Courant  – 13 november, 2020

Overleden schipper De Koe ‘rijzige kerel met duidelijke mening’

SLOTEN Oud-skûtsjeschipper Peter de Koe is deze week op 64-jarige leeftijd overleden. Hij wordt herinnerd als een opvallende verschijning met een duidelijke mening.

Zander Lamme

De Koe overleed maandag toen hij op een steiger aan het werk was bij zijn verhuurschepen in Sloten, zegt zijn zoon Mark de Koe. ,,Daar is een ongeluk gebeurd wat een hartstilstand veroorzaakt heeft.’’ Met de scheepsverhuur verdiende hij zijn brood. ,,Hij leefde van de wind.’’

Skûtsjes en zijn gezin, dat waren volgens de zoon de werelden van zijn vader. Tot en met 2011 was De Koe bij de IFKS schipper van de Hoop op Zegen. Daarna namen eerst zoon Paul en vorig jaar Mark het helmhout in handen. De oude rot werd Marks adviseur. ,,We waren twee handen op een buik. Dit jaar ging het kampioenschap helaas niet door. Hij heeft het vreselijk gemist.’’

Volgens oud-bestuurslid Sipke Deelstra van de IFKS was De Koe vanaf het begin bij de vereniging betrokken. Eerst als bemanningslid bij Doede Dijkstra. Vanaf 1992 was hij zelf schipper, de meeste jaren in de A-klasse, waar hij in 2003 en 2004 als vierde eindigde. Kampioen werd hij onder meer in de B-klasse in 2002.

Bij de IFKS was De Koe zeer betrokken, zegt voorzitter Sicko Heldoorn. ,,Hij is door de jaren heen echt een smaakmaker geweest binnen de vereniging.’’ Deelstra: ,,Hij was een rijzige, grote kerel met een duidelijke mening. Hij had een stem als een orgelpijp en hij verwoordde zijn standpunten in geef Frysk.’’

Zijn vaak afwijkende mening werd hem volgens Deelstra ,,niet altijd in dank afgenomen’’. ,,Hij was recht voor de raap en kort door de bocht. Dat heb ik persoonlijk nooit erg gevonden, want een afwijkende mening dwingt anderen goed na te denken over de juiste keuze.’’

Het adagium van De Koe luidde volgens Deelstra: wat niet verboden is, dat is toegestaan. Zo verbreedde de schipper ooit zijn skûtsje. Dat was niet in strijd met de regels. ,,Omdat die tot op heden geen duidelijkheid boden over verbreding’’, schreef deze krant destijds. Het werd niet met gejuich ontvangen door andere schippers. Iemand opperde dat het schip net zo goed de hoogovens in kon en de regels werden aangepast.

Bij wedstrijden was De Koe niet anders, zegt Deelstra. ,,Soms bij het brutale af. Hij was een vaak geziene gast in de protestkamer, mede als gevolg van – ik noem het maar even zo – brutale zeilen van hem. Daar maakte hij niet altijd vrienden mee.’’

Dieptepunt voor De Koe was de aanvaring met de Frisia van Robert de Jong uit Lemmer, waarbij De Jong via de opsteker aan boord van de Hoop op Zegen terecht kwam. De botsing was niet de schuld van De Koe, maar de gemoederen liepen erdoor hoog op. ,,It djiptepunt fan myn libben’’, noemde De Koe het ongeluk in 2011 in deze krant.

Zaterdag wordt afscheid genomen van De Koe.

 

 

 

Categorieën: Nijs