Aginda evaluaasje 2024 ‘de Fryske Boerepream’
Woansdei 30 oktober 2024 – 20.00 oere

Doarpshûs ‘de Trijesprong’, Raerd.

Aginda: Evaluaasje 2024.

1. Ferslach 01 novimber 2023.
Website archief: https://www.defryskeboerepream.nl/?p=4183

2. Foarstel fergadering.
Aginda punten kin trochjoen wurde oant 29 oktober 2024.
Maile nei: postmaster@defryskeboerepream.nl

3. Kompetysje 2024:
– 4 Maaie -> Prolooch Eastermar
25-26 Maaie -> Heech
21-22 Juni -> Âldegea
21- 22 Septimber -> Terherne
– Útslagen
– Debutanten en promopream nr. 3, 39 en 54

4. Kontrôle preamen opbringsten.

5. Technyske saken en keuring.

6. Foarstel planning 2025:
– 18 Januari -> Neiiersborrel yn it Skûtsjemuseum yn Earnewâld.
– 26 Maart -> Algemiene ledegearkomste doarpshûs Raerd.
– 10 Maaie -> Prolooch mei de Nije sylpream Âldegea of Eastermar.
– 23/24 Maaie -> Wâldsein 1e wykein sylkompetysje 2025.
– 28/29 Juni as 5/6 juli Âldegea -> 2e wykein sylkometysje 2024 mei de NIje sylpream.
– 20 Juli -> Opstappersdei jJongerein “preamsilen yn Fryslân” Earnewâld?
– 27/28 Septimber -> lêste kompetysje wedstriiden Terherne? Ôfslúte mei captainsdiner op sneon.
– Wol of net mei de nije Sylpream?
– Evaluaasjefergadering woansdei 5 novimber 2025

7. Nij logo en pr materiaal

8. WVTTK

9. Ôfslùting

Verslag evauatievergadering 2024

-> Aanwezig:
54 – Peter v/d Vaart, Bote. Pietersma, Gerben. Gerbrandy, 3 – Ruben de Boer, 9 Simon v/d Meulen, 36 – Rikus Talsma, 36-56 Sietse Bruinsma, 10 – Ygram Ykema, 39 – Jan Slotboom, 22 – Sjouke Kalsbeek, 4 – Doeke de Jong, 4 – Wigle Sinnema, 22 – Minicus Flapper, 47 – Errit de Jong, Auke Postma, 40 – Michiel Kalsbeek.

-> Onderwerpen:

Opening:
– Michiel opent de vergadering.
– Pieter Jilles Tjoelker heeft zich afgemeld.
– Jentsje Jonker is ernstig ziek. Hij is inmiddels weer thuis. Er gaat een kaart rond die Auke bij hem gaat bezorgen.

1. Verslag evaluatie 2023 – 11-1,
Er zijn geen opmerkingen, het verslag wordt vast gesteld.

2. Vast stellen agenda.
Er zijn geen agenda punten aangedragen.
Bote Pietersma heeft geen agenda ontvangen. De secretaris zorgt dat hij wordt toegevoegd aan de verzendlijst.

3. Evaluatie competitie 2024:
-> 4 maaie Prolooch Eastermar
Naar ieders tevredenheid verlopen, een mooie opening van het seizoen.
-> 25-26 Maaie Wâldsein
– Heeg moet Wâldsein zijn.
– Vraag B. Pietersma: waarom het wedstrijdcentrum in De Pleats i.p.v. het mfc? In eerste instantie zou weer voor Heeg gekozen worden. Maar omdat Saskia Westerhof wedstrijdleider zou zijn, konden wij geen toegang krijgen tot het Sylhûs. Van de betrokkenen werden wij getipt op
De Pleats en hebben dat geregeld. De Pleats wilde geen menu aanbieden, wel kon iedereen op eigen gelegenheid daar dineren. Afgesproken wordt volgend jaar voor het mfc te kiezen. Voor het overige alles goed geregeld.
-> 21-22 Juni Âldegea
Zoals gewoon alles goed geregeld en gezellig.
-> 21- 22 Septimber Terherne
De baan lag er niet helemaal goed in op zaterdag. Iedereen nam de dezelfde boei bij de gate zodat er eigenlijk geen sprake was van een gate. Het gevolg was dat iedereen wat achter elkaar aan zeilt. In de loop van de dag werd besloten een extra wedstrijd te zeilen. Dit was niet op het palaver gemeld en dus niet volgens het regelement. Dat was bekend bij de wedstrijdleiding en daarom werd iedere schipper gevisiteerd met de vraag of ze akkoord gingen met een extra wedstrijd. Wanneer ook maar één schipper daar bezwaar tegen zou hebben, had de leiding besloten geen extra wedstrijd te varen. Maar dat was niet het geval. De reden was dat voor zondag nagenoeg windstil weer werd voorspelt. Dat bleek ook het geval. De wedstrijd werd 10 minuten voor 12.00 uur afgeblazen. Wat achteraf niet echt nodig was, want om 12.00 uur stond er weer een klein beetje wind. De vergadering vindt de leiding van Saskia Westerhof toch iets beter dan van Carel Heynen maar is wel blij met zijn inzet.
-> Útslagen
Sjouke Kalsbeek van de nummer 22 krijgt de wisselbeker in ontvangst en Errit de Jong van de nummer 47 de Zwaga bokaal voor de grootste stijger in het klassement in 2024.
Debutanten en promopream nr. 3, 39 en 54
Simon van der Meulen merkt op dat De Onderneming nr 9 een voorrangssituatie had met de promopraam in Terherne waarop, zonder ingrijpen van de schipper, het tot een aanvaring had geleid. En er zijn meer voorbeelden van situaties waarin de debutanten die zonder wedstrijdervaring mee doen, de strijdende partijen hinderen. Waarom stellen wij geen eisen aan bekwaamheid van de schippers? Zo gaat bij hem de motivatie er uit. De rest van de vergadering snapt de irritatie maar is van mening dat ook het gezamenlijk met de Nije Sylpreamen zeilen af en toe hinderlijk is. Dat geldt voor iedereen en iedereen heeft dus dezelfde handicap. Willen wij de vereniging aantrekkelijk houden voor nieuwe en of jonge zeilers, dan moeten wij daar wat voor over hebben.
Ygram merkt op: Wij moeten heel blij zijn met de nieuwelingen. Wat je bijvoorbeeld ziet bij de Westlanders is dat de jongelui elkaar helpen bij onderhoud en renovatie. Die mentaliteit mist bij ons. Dat is iets wat de jongelui wel doen en bevordert het verenigingsgevoel. Met nieuwe instroom kan dat bij ons ook een positieve inbreng zijn.
Besloten wordt de promopream volgend jaar ook weer beschikbaar te stellen voor nieuwe zeilers.
Sietse Bruinsma als eigenaar is daar graag toe bereid. Het is niet bedoeld voor een bemanning die al eerder mee gedaan heeft en de promopraam wil gebruiken voor de competitie. Zij moeten op zoek naar een andere praam.
Michiel Kalsbeek geeft aan dat de nummer 40 daarvoor te huur is.

4. Kontrole preamen en agendapunt 5 technische zaken:
Het blijkt dat niet iedereen de controle heeft uitgevoerd.
Bij praam De Nije Kimen nr. 4 is vastgesteld dat de gaffel te lang is. Dit was al wel bekend. Nu valt het de nieuwe eigenaar tegen. Hoe kan het dat een praam die al een aantal jaren mee zeilt niet aan de voorschriften voldoet? Het antwoord hierop is omdat er geen sancties op genomen zijn. Er wordt nu afgesproken dat een nieuwe eigenaar 2 jaar de tijd krijgt om veranderingen aan te brengen waarmee wel aan de klasse voorschriften wordt voldaan met inbegrip van het jaar van aanschaf. Dus in 2023 aangeschaft dan moet de praam in de competitie van 2026 aan de regels voldoen. In het klasse voorschrift deze regel opnemen.
Om de controles iets te vergemakkelijken, komt er één controlelijst voor alle drie wedstrijdweekenden. Wanneer bij het vaststellen van de competitie uitslag, voor de laatste wedstrijd, er geen controlelijst door een bepaalde praam is ingeleverd, levert dat de betreffende praam 5 strafpunten op. Dit wordt in het regelement 2025 opgenomen.
Tevens wordt afgesproken dat op het aanmeldingsformulier de zeilnummers worden ingevuld waarmee in de competitie gezeild gaat worden. De secretaris controleert steekproefsgewijs of deze dan ook inderdaad gebruikt worden.

6. Planning 2025:
– 18 januari Nijjiersborrel in het Skutsjemuseum. S. Bruinsma sluit dit kort.
– 26 maart de ALV is ook akkoord. Locatie dorpshuis Raerd.
– 10 mei proloog. Gekozen wordt voor Aldegea in de zuid west hoek.
– 24-25 mei Wâldsein, is akkoord.
– 14-15 juni Aldegea, is ook akkoord.
– 20 juli Opstappers dag. Deze gaan wij niet herhalen. Het heeft geen bemanningsleden opgeleverd.
– 23 augustus Slach om de Brûkophâlder in Eastermar. (Geen competitie)
– 27-28 september. Voorstel Langwar, maar dan het wedstrijdcentrum in de oude zuivelfabriek waar nu een restaurant in zit.
– Evaluatie vergadering op 5 november 2025
Alle wedstrijden gezamenlijk met de Nije Sylpream met Saskia Westerhof als wedstrijdleider. Deze planning wordt mee genomen in het overleg met de Nije Sylpream.

7. Nij logo en pr materiaal:
Errit de Jong heeft bij een vormgever een nieuw ontwerp voor het logo opgevraagd. Het doel is wat meer pr materiaal bijv. vlaggen en banners te gebruiken die een jonger publiek aanspreekt. Hij heeft drie voorstellen. Er wordt door de vergadering nog niet enthousiast op gereageerd. Het verschil vindt men nog niet groot genoeg. Errit zegt toe op de ledenvergadering of misschien eerder bij de nieuwjaarsborrel met een alternatief te komen.
Michiel Kalsbeek stelt voor om mutsen te bestellen voor schippers en bemanning.

8. WVTTK
Jan Slotboom vraagt of wij naast de Nije Sylpream ook nog andere klassen mee kunnen laten doen aan de wedstrijden. De vergadering is van mening dat tijdens de competitiewedstrijden met de Nije Preamen er durkte genoeg is en dat niet bevorderlijk is voor de veiligheid.
Auke Postma heeft van Arcadia de vraag gekregen of de oude pramen ingezet kunnen worden om grond vanuit alle hoeken van Friesland naar Leeuwarden te brengen. Onderstaand is de vraag toegevoegd. Dit kan een behoorlijke pr waarde voor ons hebben en de vergadering is bereid hieraan mee te werken. Wel moet er goed overleg komen over de mogelijkheden. Auke zal dit opnemen met de organisatie.

9. Sluiting
Michiel Kalsbeek sluit de vergadering.
Volgende evaluatievergadering is vastgesteld op 5 november 2025.

Oanhingsel mei útlis fan de ‘Grûnparade’:
17 mei 2025
Dit jaar verschuift Fryslân, verschuift de Fryske grûn
Dit jaar verschuift Fryslân en dat doen wij met schepen en kruiwagens!
En met kunstzinnige verbeelding.

Arcadia (van Culturele Hoofdstad 2018-2028) organiseert weer een groot evenement te vergelijken met ‘De Reuzen’ in 2028 en ‘BOSK’ in 2021/2022 en nu wordt er een grote kathedraal op het Oldehoofsterkerkhof gebouwd. Deze kathedraal is er 100 dagen en wordt in 30 dagen gebouwd met de ‘’grûn’’ die daar met kruiwagens en schepen naar toe wordt gebracht.
Op 17 mei wordt er gestart met de bouw. Op 17 mei 2025 is de opening/de start op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden. Het idee is dat er minstens 40 schepen (liefst oude beurtschepen (preammen en skûtsjes) meedoen aan deze happening en ongeveer tegelijkertijd aankomen in de stad. Dan maken we indruk!! De (Friese en landelijke) pers zal er bovenop zitten.

Wat zou het leuk zijn als we heel Friesland in beweging kunnen brengen …
Wat zou het leuk zijn als we vanuit alle hoeken uit Fryslân ‘’grûn’’ kunnen verplaatsen. Elk schip dat meedoet wordt herkend als…”kijk dat is er weer één van de Grûnparade”.

Daar is hulp en kennis van wateren en beschikbaarheid van schepen voor nodig.

Wat is het, wat gaan we doen?
‘De Grûnparade’ gaat verhalen en grond ophalen. Het vervoer doen we in ieder geval met schepen en kruiwagens. Van de verhalen die worden verzameld, de reizen die er met de grond worden gemaakt en van wat wordt opgehaald wordt een ‘productie’ gemaakt.
Waar is de parade?
‘De Grûnparade’ gaat door de hele Provincie Fryslân. De parade eindigt in Leeuwarden. Daar wordt het stokje overgenomen door een team ‘Arcadia-bouwurk’. Wij geven een artistieke, visuele invulling aan de verhalen die worden verzameld, de reizen die er met de grond worden gemaakt wordt een ‘productie’ die zowel inhoudelijk als beeldend helder, prikkelend en inspirerend is en een duidelijke rode lijn heeft.
Wie?
We werken met bevlogen en betrokken mensen die een boodschap uitdragen.
We zijn op zoek naar 100 mensen op plekken waar grûn kan worden opgehaald en in schepen wordt vervoerd. We zijn op zoek naar ongeveer 40 schepen die het vervoer kunnen regelen.
Voor de schepen en de schippers
• Er wordt gevaren met skûtsjes of preammen , in ieder geval met historische schepen.
• Er wordt gebruik gemaakt van bestaande historische routes, maar daar waar het nodig is om een nieuwe route te pakken is dat geen probleem We maken bijv. gebruik van delen van
o De Staande Mastroute (SMR) gaat van Lemmer aan het IJsselmeer via het Prinses Margrietkanaal naar Leeuwarden, en gaat van het Dokkumer Grootdiep, het Lauwersmeer via de Dokkumer Ee naar Leeuwarden.
o De Lits-Lauwersmeerroute verbindt sinds 2008 twee schitterende natuurgebieden: Nationaal Park De Alde Feanen in het midden van Friesland en Nationaal Park het Lauwersmeergebied aan de Waddenzee. Friese plaatsen Drachten en Dokkum. Friese meren zoals de Leien, de Burgumer Mar en over het Dokkumer Grutdjip.
o De SKS-route met SKS steden en dorpen
• De grûn van waddeneilanden wordt meegenomen, met mogelijk een stukje wadlopen.
• Schippers kunnen zelf tijd en route inschatten om op een bepaalde tijd op een bepaalde plek te komen;
• We houden ons aan verordeningen van gemeenten en daar waar nodig vragen we vergunningen aan;
• Alle schepen worden (al dan niet tegen vergoeding) op 17 mei 2025 beschikbaar gesteld voor dit evenement;
• Alle schippers (en hun bemanning) hebben 17 mei 2025 voor dit evenement vrijgehouden in de agenda;
• De belading van het schip is met ‘’grûn” en “kunstzinnige verbeelding”. Er zullen vlaggen met symbolen meegaan. We vragen meedenken op “hoe we dat het beste kunnen doen met die belading.
• Er zal door team ‘’Grûn” een ‘’plekkenkaart” worden verstrekt om aan land te gaan en “grûn” mee te nemen.
• In Leeuwarden zullen alle schepen bij elkaar komen. Dit vraagt specifieke coördinatie. Hier wordt hulp voor gevraagd. Zodra de schepen in Leeuwarden zijn aangeland wordt de “grûn”” overgedragen aan team ‘’Arcadia” om de grûn met haar verhalen bij het Oldehoofsterkerkhof te brengen.
• Er zijn worden twee of drie tussen-bijeenkomsten met schippers gehouden (liefst er verschillende groepen door elkaar en met elkaar afstemmen. Waar varen skûtsjes, waar varen preammen? Welke vragen zijn er nog, welke dingen moeten nog opgelost worden?. Aanwezigheid van schippers wordt hier aanbevolen.